lørdag 3. desember 2011

Førjul tanker!



Så har julen igjen satt sitt inntog over land og by, og det er på tide å sende en julehilsen på ny.



Når nissene på låven sniker seg rundt i alle kriker og kroker og julestria kan ta knekken på en hver, ja da er jula her.



Vi flyr hit og dit for å rekke alt vi skal, pakker hit og julekort dit, vasker her, eksamen der, hva har vi glemt i alt dette mas og kjas?



Var førjulstida ment som en tid der vi skulle stresse oss til migrene for å få litt fri?



Så når huset er endevendt, skrubba og vaska, drar vi inn en granbusk som oss lassa ned med glitter og stas, flagg og anna fjas. Som ska stå der å røsse til 20endedag jul, viss av-klimatiseringen gikk galt, fordi det har stått for lenge i skogen. Ja juletre må han ha for det er jo tradisjon, å det er viktig i jula. Så skal fjøset pyntes, kransene bindes, dekorasjon settes opp, lefsen bakes, ølet brygges, huset pyntes og julematen må være i boks. Kan bli kjei av å tenke på mindre.



Så må man huske på å sende alle pakker og julekort før 16. desember, å hvert eneste år sier vi til oss selv at oss må begynne tidligere neste år, men klare oss det? å nei.



Man må satse på at nissen tar sin tørn på gården i år som i fjor, så får man heller sette ut litt grøt til dem på julekveldmorgenen som takk for hjelpen.



Men midt oppi all denne stri og tørn må man huske på å kose seg litt, ta seg tid til å tenke og reflektere. Om oppvasken står litt for lenge på benken, du ikke rekker å rundvaske alle rom til jul hva gjør vel det. Får vi opp pynten og klare å kose oss er ikke det nok? Nei ta vare på førjulstiden med kos og med stjerneglans. Så får heller julekorte komme litt sent i år, men tanken den er der om den ikke sies i ord. Så håper jeg at dette julekortet har gitt deg noen tanker og kanskje 5 minutt fra alt du skulle gjort. Tenn lys for de som ikke er her lenger og kose deg i denne tid. Ta vare på hverandre og deg selv, i denne julestria.



Så da gjenstår det bare å ønske:



En God Jul og



et godt nytt år.

1 kommentar:

  1. Jeg priser meg lykkelig over at juletida aldri føles særlig stress for meg, jeg bare kommer i god stemning og koser meg i desember :) Men du har et godt poeng i det du sier her og jeg håper du forøvrig har det veldig fint =D

    SvarSlett