torsdag 11. oktober 2012

Rosa sløyfe månen og litt om kreft

Rosa sløyfe aksjonen.
Oktober er måneden for rosa sløyfeaksjonen.


Dette er en aksjon som er til støtte for brystkreft, det er for å øke kunnskapen om brystkreft og for å sette fokus på denne sykdommen, men også for å få inn penger til brystkreft forsking. Ved å gi kunnskap vil stadig fler kvinner være obs på sykdomstegn og vi vet alle at at tidlig behandling øker sjansen for overlevelse. I år er det 14 gangen at Rosa sløyfeaksjonen markeres i Norge. Hvert år får   2850 kvinner brystkreft i Norge. Med andre ord rammes hver 12 kvinne av denne sykdommen iløpet av livet. Tallet på brystkreft tilfeller har vårt stabilt de siste åren og gledelig nok overlever så mange som 89% av disse de første 5 åren etter diagnosen stilles. Likevel er prisen disse må betalt tøffe behandlinger. Mer forskning vil føre til bedre diagnostisering og at flere får en tilpasset behandling som også kan føre til færre bivirkninger og lagetidsfølger av behandlingen som har blitt gjennomført.(Rosa sløyfe)
Du kan støtte aksjon ved å bære en rosa sløyfe eller kjøpe produkter lansert i samband med aksjonene. Du kan også kjøpe produkter hos rosa sløyfe sine samarbeidspartnere som du finner mer informasjon om her. 

Flere aksjoner i kampen mot kreft.
For de som husker tilbake til November i fjor var det en aksjon kalt Movember. Denne aksjon gikk ut på å fokus på menns helse da i særlig grad prostatakreft. Menn over hele verden bel oppfordret til å vokse på seg en mer eller mindre kledelig bart. Dette både for å øke bevisstheten  men også for å samle inn penger til forskning på Prostatakreft. Flere av de mannlige norsk idrettstjerner deltok på kampanjen i 2011. Kampanjen har som rosasløyfe  holdt på i flere år.

Krafttak mot kreft.
Det har i samlearbeid med P4 og P3 vært vinterlyd turner rundt omkring i Norge til støtte for forskning på alle kreftformer. Ingen har hittil klart å se hele bildet når det gjelder kreft, men vi kommer stadig nærmere.  Målet er at flest mulig skal kunne overleve kreft og bli mer eller mindre friske.


Alle kan rammes.
De fleste kjenner noen som har eller som har kreft. selv om vi i dag har kommet lagt når det gjelder mange krefttyper er det forsatt noen som vi ikke har kommet så langt med. Derfor er det viktig at vi har penger nok til å drive forskning på dette området. Selv om du føler deg både fisk og rask i dag kan kreften komme krypende og påføre deg og dine store smerter. I dag overlever mange, mens ander ikke har en sjanse for å overleve. Så mange som 90% overlever noen kreftformer som som eksempel brystkreft, men får du kreftformer som bukspyttkjertel kreft, kreft i lunger eller spiserør er du bortimot dødsdømt. Så menge som 3000 dør av dett i Norge hvert år. Vi kan alle rammes, det er ingen som verken kan si hvorfor det oppstår eller hvordan. Selv om du er helt frisk kan livet bli snudd på hodet vis det oppdages kreft. Heldigvis har forskningen gjort at stadig flere overlever.
Skal finne mer bilder siden, måtte bare skrive litt om dette temaet som jeg synes er en viktig tanke å ha i hodet.

2 kommentarer:

  1. Fin blogg du har : ) Jeg bare lurer på en ting, og det er ikke noe frekt. Men vil du ha noen til å lese korrektur på innleggene dine før du legger de ut? : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet at det er den del feilskrivinger i innleggene mine. Jeg er rammet av en sykdom som gjør at jeg verken ser mine egne feil eller leser helt riktig. Det å få noen til å lese over innleggene mine er jo et alternativ, likevel har jeg hitentil ikke valgt å gjøre det fordi jeg føler at det ikke nødvendigvis har noen påvirkning på innholdet. Likeledes blogger jeg når jeg er på farten og skriver innleggene rett inn på bloggen. Takk for innspillet.

      Slett