lørdag 22. september 2012

Eksplosivrydding på Hjerkinn siste uka!

Her er gjengen jeg hadde sanitets ansvaret for fra tirsdag til fredag.

Eksplosiv rydding på Hjerkinn.
Nå er jeg ferdig med en fanatisk uke på Hjerkinn. Her har jeg vært med denne fantastiske gjenge som har ryddet et område i det nedlagte skytefelt på Hjerkinn. Det er 32 gutter som er ute på førstegangstjeneste, derav tretti gutter i manngard rekken og to BV sjåfører. I tillegg til dette var det tre følgebefal og tre eksplosiv eksperter.
Vi gikk mellom 8 kilometer til 2 mil hver dag.
Vi ryddet fra ca halv 9 til 18 hver dag.


Dagen.
Hele uken startet med et fryktelig regnvær. Både jeg å gutta var gjennomvåte og det var ikke langt mellom klagingen. Derfor synes jeg at de fortjente den fine solen som dukket opp dagen etter. Det samme været hadde vi resten av uken, dermed ble humøret bedre i gjengen. Jeg så at dess mer skryt gutta fikk for innsatsen jo mer motivert ble de for å prøve å gjøre det bra. De rettet rekken når den ikke var rett, likeledes var det fint å høre på når melding startet i ene enden av rekken og ente opp i andre enden av rekken. Følgebefalt ble flinkere til å skryte etter litt skryt fra meg.

Slik vurder jeg dagene.
Hele uken begynte på tirsdag da jeg måtte møte opp på Hjerkinn klokken 7.30. Jeg er glad i sengen min særlig om morgen og jeg ble forbauset på meg selv at jeg i det hele tatt klarte å komme meg opp klokken 6 om morgenen. Men jeg klarte det og er litt stolt over det. Jeg må si at jeg ble litt skeptisk da jeg fikk utdelt splintsikker vest, hjelm, radio og en ti kilo tung førstehjelpsekk. Men jeg tenkte at jeg måtte gjøre det best ut av det, og det ble faktisk veldig gøy.  For en som ikke har vert i forsvaret var det utrolig fin og lærerik uke. Jeg har lært masse både om om forsvaret og om rydding på Hjerkinn. Gutta jeg har vært med har vert helt utrolige, faktisk var det som om å bli tatt rett tilbake til alt jeg likte på videregående. Noe små slåssing i pausen og litt akrobatikk på slutten av dagen, typisk gutter. Likevel hadde disse gutten en fantastisk fokus når de gikk i rekken. Jeg synes at de var veldig flinke selv om følgebefal ikke alltid var enig. En av de tilbød meg å bli med videre med disse gutta, vi  kunne bytte jobb. Det hadde vert morsomt å være flue på veggen vis noen ande hadde møtt opp på jobben jeg har i kirken. Jeg har hatt en fantastisk uke som jeg sent vil glemme.
   
Har satt sammen noe av bilde til en film du kan se under: 


3 kommentarer:

  1. Så bra at du hadde det så gøy og hadde en sånn fin og interessant uke der du koste deg. Håper du får liknende supre uker ganske fort, klem og karolinsk hilsen og fine bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper at jeg får en slik uke igjen. Selv om jeg tviler på det. Men jeg håper at jeg får mer av det jeg ønsker meg og takler og mindre av det jeg hater og ikke takler. Det hadde isåfall vært bedre om jeg hadde fått noe å driv med som jeg føler jeg takler. Og som ikke her noe med NAV å gjøre.

      Slett
  2. Hey Anne, i was a long time never on your page. My page is now new.
    If you like you can visit it. By us here in Gailtal was also so a Armed, they were here for some days.
    Next weekend i and my family drive to Hinzenbach to then SGP :D. I am very exited, but happy :).
    See You

    SvarSlett