fredag 19. oktober 2012

Relistiske mål


Jeg er blitt utfordret til å skrive om hva jeg gjør for å oppnå mine mål i livet. Så her kommer svaret.

Hva nå?
Jeg har en del drømmer og mål her i livet. Mange av de kan nok virke høytflyvende  men for meg er de 100% realistiske. Som jeg har skrevet tidligere er mine mål å få meg en jobb jeg trives i, samt en familie.  Men hva kan man gjøre for å oppnå dette målet? La oss ta en titt på jobbmarkedet. I Norge er det relativ liten arbeidsledighet. Disse talle varier fra sted til sted. De fleste har en jobb og gå til, i dagens arbeidsmarked er det mest bruk for helsefagarbeidere og ingeniør. Jeg er utdannet inne naturfaglig retning og i dette markedet er det mange om beinet. Dessverre går mye av jobbkulturen i dag ut på bekjentskap og på en måte kan jeg forstå dette, det er tryggere å ansette noe kjent. Vi tiltrekkes til likheter for da føler vi oss trygge og arbeidsgivere er også mennesker. Derfor har jeg begynt med nettverksbygging som det heter. Jeg forteller at jeg er på utkikk etter en jobb og hva jeg er utdannet i. I tillegg til dette oppdaterer jeg seriøst både Facebook,  Twitter og link-din profiler. For meg er det viktig å fremstå proff også på Internett  Ofte bruker arbeidsgivere å Google personer som er kandidater til stillingen de søker. Hvem er det som har søkt? Videre søker jeg på alle stillinger som kan være aktuelle for meg.
Både mine interesser og min utdanning har likhetstrekk, så jeg har gått for veien å finne meg en engasjerende og artig utdanning som for meg forhåpentligvis kan føre til en engasjerende jobb. Samtidig jobber jeg med å ferdigstille en master innen for mitt fagfelt. Siden jeg idag jobber med noe som jeg ikke passer inn i, driver jeg også å jobber opp mot å få en praksisplass i en bedrift der jeg kan få en ansettelse på sikt. Selv tror jeg at dette tiltak er en bedre løsning for meg enn det jeg idag går under. For meg er problemet at jeg ikke kommer inn på arbeidsmarkedet, ikke at jeg har for liten kompetanse slik jeg forstår det. Jeg er villig til å flytte vis en slik mulighet byr seg.

Kjærestejakt.
Når det gjelder kjærligheten så er ikke problemet at jeg ikke klarer å finne potensielle kandidater. Nei bevare meg vel det finnes så mange fanatiske gutter ute i verden. Problemet ligger vel heller i at jeg ikke får noen til å forelske seg i meg. Isåfall tørr de ikke innrømme det. Bare så det er sagt jeg biter ikke, er storstett ganske snill og omtenksom. I min livssituasjon er det helt aktuelt å ha kjæreste. Siden jeg er av den oppfatning  at man kan være fattig, men lykkelig bare man har folk som er glad i en og grunnleggende behov(mat,vann,hus, ol). Man kan være ulykkelig og svømme i penger.
Jeg vet ikke om så mye som kan gjøres annerledes bortsett fra at jeg kan være mer pågående, men det blir feil det også. Gutter liker å jakte litt, det skal visstnok trigger interessen hans. Problemet er at jeg nok er litt for tilgjengelig på noen områder. Kanskje er jeg litt tøff mot gutter jeg møter. Så bruker jeg også å tiltrekkes av gutter som yngre enn meg. Men noen ganger så trekker guttene opp alderen sin når de vet hvor gammel jeg er. En klarte til å med å si at 11 år som er mellom meg og søsteren min ikke blir så mye når vi blir eldre. Den gutten var yngre enn meg og dro opp alderen sin når han hørte hvor gammel jeg var. Jeg synes det er litt morsomt, men jeg tenkte ikke på det før etterpå. Den gutten strålte i mitt nærvær. Akkurat på den måten jeg vil at en gutt skal stråle.

Veien videre. 
"Det vi har er nå og her et øyeblikk  et øyeblikk. Det gjør oss til, den vi er et øyeblikk, et øyeblikk." Er noen av linjene i sangen som er utgitt av Elkjøp i samband med jubileumsåret  Jeg tenkte ikke på sangen først men så begynte jeg å høre på teksten og da fikk sangen en egen mening. Teksten sier noe som svært få tar seg tid til å tenke på. Det å ta seg tid til å stoppe opp og tenke på at det er øyeblikk som danner livet. Tross i alt jeg føler er elendig kan det være øyeblikk som er fanatiske. Som overnattinger med hjelpekorpset, en tog tur eller en tur i naturen. Jeg tror det er viktig å få tanken bort fra alt annet enn det som man til daglig driver å kverner på.

4 kommentarer:

  1. Å, jeg elsker tanken på livet som en hel haug med store og små øyeblikk der noen få er magiske og så må man lete etter dem :)

    Uansett et godt og fint innlegg og jeg unner deg alt godt og håper du opplever kjærligheten og en jobb du trives med fort som svint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. Jeg håper at jeg får kjærlighet og jobben snart.

      Slett
  2. Ikke lett det med å få seg jobb. Søker på jobber her og har søkt på jobber jeg tror jeg trives i men ingen jobb hittil......
    Lykke til med jobsøking :)
    Håper du få en jobb du liker etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det er ikke lett å få seg en jobb. Det er vel som jeg skriver bare å søke til de blir lei av søknaden din å ansetter deg. Det er rart, men noen ganger så hjelper det å mase. Lykke til med jobbsøkingen lenge siden vi pratet sist. Takk for kommentaren.

      Slett