søndag 15. april 2012

Tid for dekkstift-eller kanskje ikke.

Etter regel er det slik at man skal skifte dekk senest første søndag etter påske. 
Det vis si at sommerdekkene skal være på inne søndag 15. april i 2012.
 Men jeg tror ikke det er noen god idé her,
For her snør det 
og det forsetter å snø. 
Jeg tenker at vis jeg møte politiet å de påpeker dekk valget mitt, vil jeg si at jeg føler meg trygger med å kjøre til det isåfall er bart med mine kjære piggdekk. Jeg har nemlig ikke tenkt å kjøre på glatta på sommerdekk. I tilfelle det skulle komme en "skodett" (snøfall) midt på sommeren så har jeg kjetting, noe lært jeg etter å måtte reddes midt på Sogne fjellet. Men man skal jo ikke tro at denne dagen kalles sommerdagen. Jeg mente sommeren var den tiden på året der men ikke hadde snø. Å for dere som ikke tror meg så ligger det faktisk snø på bakken her, hele 15 cm. Men jeg vil ikke si at jeg er så veldig overasket, jeg er vant til det. Så ta de med ro, jeg bruker vette ikke regelverket når det gjelder dekkstift. Man må se på gradestokken, værmeldingen og været samt føre på fjellet før man skifter til sommer dekk. Er det snødekte i fjellene kan det komme snø nedi bygden. Dermed føre jeg den politikken både når det gjelder skifte sommerdekk-vinterdekk og vinterdekk-sommerdekk. Oppfordrer alle til å bruke fornuften å ikke se så mye på lovverket. Isåfall vis du bur i en bygd der det kan komme snø også etter påske. Kjør forsiktig. Ha en forsatt fin dag!      

2 kommentarer:

  1. Jeg er glad snøen har forsvunnet her i Oslo, personlig liker jeg jo vår. Men syns det er fornuftig tenkt det der med å drøye dekkskiftet :)

    SvarSlett
  2. Here in Austria it had rain. I like snow, but by snow I can't good go horse riding.
    hilsen fra Østerrike :)

    SvarSlett