mandag 7. mai 2012

Russetid!!! ;)

Nok en utfordring fra Thea.
Nå har jeg fått nok en utfordring fra Thea. "Lurte på om du kunne skrive et innlegg fra russetiden din?? Og om hva du syns om dagens russ, ang. festing og disse russerknutene. Hadde vært moro å hørt ditt synspunkt."
Denne utfordring er nok litt vanskelig fordi jeg husker ikke så mye selv fra min russetid, men jeg skal prøve å skrive noe av det jeg husker og hva jeg synes om russen. 

Russen nå til dags.
Like sikkert som våren og lammingen, kommer det noen tutende og litt tvilsomme røde, svarte og blå biler på veien. Disse vesenene av biler kalles russebiler og er ofte høylytt, utstyrt med vannpistoler og en eim av øl. Ta det med ro det er bare russen som er kommet ut på veien. Nå skal de feire og det skal gjøres til gangs. Innimellom disse finner du også ispedd noen grønne og rød-hvite. Som regel bestemmer fargen på klærne hvilke studieretttings-linje du har gått.
Etter det jeg har forstått, har russens farvene blitt fordelt slik: 
Rosa russ, Ferdig på barnehage. (førskole russ) 
Oransje, russ(har også blitt brukt grønn): Ferdig på ungdomskolen. (ferskinger)
Grønn russen, Agronom tok over farven 1995 og disse russen er det få av i Norge. 
Blå russen, har økonomisk og reiseliv faglig kompetanse.
Rød russen, har studiekompetanse eller generell studiekompetanse. De har godt tre eller fire år på videregående.  
Svart russ, er yrkesfaglig kompetanse og har gått to år på videregående. De skal ut i lærling.  
Rød-hvite, Helse og sosial.(finnes også i hvit og svart). Toårig videregående.
De to sistnevnte kan også gå under betegnelsen "bleieruss".


Fyll og faenskap.

Vis du tenker deg en typisk russ ser du kanskje for deg fulle ungdommer ikledd noen veldig rare klær på reid etter å finne på mere faenskap. Ja, det er nok en del av russetid det du ser for deg. Mange russ i dag inntar et forbausende stort inntak av alkohol, hva som er vitsen vet ikke jeg, men noen av russeknuteregelen går ut på å gjøre ting som i seg selv kan være helseskadelig. Både helse direktoratet og flere medier advare mot disse knutene. For mye inntak av alkohol kan i verste fall føre til hjertestans og ytereste konsekvens til død. Personlig synes jeg at inntak av alkohol i stor mengder er unødvendig og at russekrav som skader alvorlig russen selv eller andre mennesker burde vert fjernet. Mange skylder på at fylla har skylda, men det er faktisk ikke en god nok unnskyldning. Man har edru eller ikke ansvar for sine egen handlinger, dette synes jeg ikke bare gjelder russen. Ellers forbinder jeg russen med uskyldig ugagn og dynking av det som kalles ferskinger. Men tiden som russ har også noen baksider særlig når det kommer alkohol inn i bilde. Det er oftest da det går galt tror jeg. Steder med masse folk blir ofte til steder der ting kan gå fryktelig galt, særlig vis det er alkohol inn i bildet. Disse 18-19 åringene som tror de skal erobre hele verden på måtens tid kan i mange tilfeller overvurder seg selv. Noen tenker ikke på at det viktigste er å respektere andre og sine egne grenser. Det er en grense ut-prøvelse til tusen, man skal se hva man tåler og feire at man er ferdig (isåfall nesten) med videregående. Som dere sikker har forstått synes jeg at det er mange ting med russen som er helt greit, mens andre ting ikke er så greit. Jeg er ikke mot at russen fester, men man kan ha det vel så gøy uten å innta et skremmende stort inntak av alkohol. At folk gjør ting de anger på i ettertid i russetiden skjer nok alt for ofte, men mister litt hode når "alt er lov". Likevel gjelder de vanlige reglen også i russetiden, men det glemmes lett. Mange tror nok at russen er noe av det meste forferdelige som finnes og det er vel slik med russ som det er i andre steder det er noen som skjemmer ut tror jeg. Det å ha respekt for hverandre synes jeg må være i bakhodet alltid. Det er lov å bruke hodet som sitter på toppen, isåfall vis du står riktig vei.  


Min russetid.
Sannheten er at jeg har vært russ to ganger. Først så var jeg russ etter ente tre år på videregående og etter påbyggingen av allmennfag. Begge ganger var jeg alene om å være russ i klassen og det husker at jeg synes var litt dumt. Derfor ble det ikke noen russebil spleising på meg, og jeg fikk vel ikke tak i "vanlige" russekort heller. Men jeg hadde da noen kort å del ut til småungene. Faktisk synes jeg at russetiden var super, selv om jeg skulle ønske at jeg hadde flere som var russ sammen slik at jeg kunne fått gjort fler av russekraven og flere sprell. Til tider var jeg sjalu på de som hadde venner som var russ for de hadde noen til å bevitne på at de gjennomførte russerkravene. Jeg husker særlig et russekrav "bjeffe foran hundmaten på Kiwi i 10 minutter", jeg husker ikke hva man fikk i luen for det, men hadde jeg hatt noen til å bevitne det hadde jeg nok gjort det. Jeg var med på russerevyen og fikk noen russevenner der som jeg feira en del med.  Jeg er ikke den som drar mest på fest, man viss noe sier at jeg skal komme, kommer jeg som regel. Så jeg var faktisk på noen fester. Å det var faktisk ganske gøy, for jeg er full av faenskap som jeg hadde lov til å utføre i russetiden. Kanskje er jeg den fødte russ? Eller jeg har mer gutt fakter i meg?



Spørsmål om russetiden min.
Hva husker du beste fra din russetid?
Russerevyen og dåpsfesten :)

Hva rørte deg mest?
Da jeg fikk en solokork i lua fordi jeg hadde vert edru hele russetiden. Det er det ikke mange russ som har.

Hva var morsomt?
Å ha en skokk med unger etter seg som du får til å gjøre hva som helst for å få russekort. 

Hva var det skumleste du gjorde?
Egentlig var det å være med musikk russen på deres del i russetoget, men jeg var superglad for at de tok meg med på det også da. De var supersnille.

Hva var det tristeste? 
17- mai da russetiden var over, og alt skulle går tilbake til normalen. 

Morsomste festen? 
Dåpsfesten, da vi feste skikkelig og dansa på en form for bardisk og noen bord. Så skrev vi på russeboksen til hverandre. 

Gjorde du noen i russetiden du angre på?
Niks, ikke som jeg vet. Jeg skadet ingen og ødela ikke noe så det gikk supert.

Ville du ha vert russ igjen? 
Ja, jeg trivdes som russ. Liker å få lov til å oppføre seg litt rart uten å bli sett veldig rart på. 

Ville du gjort noe annerledes?
Ja, jeg ville dratt på flere fester og på russetreff, sannsynligvis på Lillehammer. Prøvd å fått noen til å vert med å bevitnet noen flere russekrav.

Var du snill eller slem som russ?  
Jeg var nok en snill russ. Jeg tenker at så lenge man har respekt for andre følelser og grenser, vil man både kunne ha det gøy selv og de rundt deg har det bra. Klart at man må tåle at det er noe uskyldig faenskap fra russen, det er jo bare en del av det å være russ. Men så lenge man har tanke om å ta vare på hverandre og vise respekt i bakhodet går det som regel veldig bra. 


Hvis du hadde fått innført en russeknute hvordan ville den lyde?
"Ta vare på minst to med-russer på hver feste du er på"


Hva ville du sagt til dagens russ?
Ta vare på hverandre og på deg selv. Ha alltid i bakhodet at du skal vise respekt for andre sine valg, grenser og følelser. Pass på alkoholinntaket, det er ikke den som er fullest som har det gøyest det er den som husker de gøye tingen etterpå.     


Ha en fin russetid, i menneskerettighet med masse gøy og skøy. 

5 kommentarer:

  1. It sounds stupid, but what is russetiden or russ? Is it clothing?? Here in Austria that nobody knows.
    Hilsen fra ME :D

    SvarSlett
    Svar
    1. "Russ" is something that probably is unique to Norway. There are people who have finished high school. "Russetid" begins in April and last until May 17 is Norway's national day. They are wearing special clothing as it is written and the paste of things, "Russeklær". They celebrate that they have finished high school. Many foreigners find it somewhat strange, but here in Norway we are used to having it come out "Russekull" each year. You should come to Norway in April-May and you will certainly see and hear them. It is a sure sign of spring here in Norway.

      Slett
    2. Cool :-D. Now I know it. Thank you!! Oh yes, the 17 May. I mustn't forget it. I will be hang out my norge-flagg of my balcony. The Russeaer is a nice custom. :-)
      Here in Austria it given not that. :-(
      Hilsen fra me

      Slett
  2. Interessant og engasjerende innlegg, finfint :) Jeg var for min del bare russ i form av å ha på russeklær og gjorde ingen russeting forøvrig. Men jeg var edru hele russetida selv så ved senere ettertanke skulle jeg nok fått solokork jeg og.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er forskjellige ting som brukes det er også brukt en kork av munk-holmen for edru hele russetiden. Takk for kommentaren.

      Slett