søndag 17. juli 2011

Dyre hybelpriser.

Tenkte jeg skulle skrive et innlegg on dyre hybelpriser.



Jeg har selv været student i snart 10 år, og i mange av disse har jeg været på leiemarkedet for å skaffe meg hybel til å bo på siden skolen ikke kunne flytte hjem til meg, Nå er jeg i fred med å lage en innspurt på Lillehammer. Utgangspunktet er at jeg skal bo der et halvt år, men vis jeg får meg en ok jobb kan det nok bli sjanse for at det kan bli lenger.


Jeg her i alle år valgt og ikke å jobbe vedsiden av studinen fordi jeg mener at man skal studerer når man er student ikke jobbe reva av seg for å kunne betale husleie og lignede. I dag har studenter som bor borte fra hjemme rett på stipend og lån, men med dagens leiepriser et dette ikke nok. Man skal jo trossalt betal tilbake lånet man får, og ved de høye leieprisene må man betale doblet


Er dette riktig? Hva synes dere?

10 kommentarer:

  1. Du treng kje betale lånet ditt før du æ ferdig med studie. Så da betale du kje dobbelt

    SvarSlett
  2. Nei, men man skal jo leve som student og gjør man det ikke bra på skolen får man vanskeligheter med å få seg en jobb etterpå. Jeg har mine problemer å må derfor gi ekstra mye for å få brukbare karakterer. Derfor må jeg velge og enten prøve å konsentrere meg helt og holdent om studien, eller så må jeg jobbe. Jeg har valgt å ta meg en utdanning i et håp om at jeg ikke havner på sosialen, der jeg heller ikke får penger, grunnet at jeg har så bra utdanning. Det kan hende at noen ikke tenker på det, men når du har et lån på nærmere en halv million og ikke vet om du har nok penger til å betale tilbake så går det kalde frysninger nedover ryggen på meg. Dessuten har jeg måttet kutte ut nesten alt som heter sosialt liv. Jeg tror ikke jeg har vært på en fest på mange år, jeg husker ikke sist faktisk. Jeg er kun sosial 6 dager utenom skolen om vinteren. Neste alternative blir å kutte ut maten, det er jeg lite villig til.

    SvarSlett
  3. Da må du velge en utdanning som du vet det er mulig og få seg jobb i da, er ikke værre en det. Nytter ikke og få en utdanning der du ikke får jobb. Trenger ikke havne på sosialen uten utdanning, jeg har jobba i over 3 år og jeg har null utdanning. Det er hva du gjør det til selv.
    Du kan dessuten dele opp betalingen på studielån opptil flere år og betale 1000kr i mnd. Det har nok de fleste råd til.

    SvarSlett
  4. Jo jeg skjønner jo det, men da er du heldig som her fått deg jobb. Men vis du mister jobben din må du være fult klar over at du stilelr bakerst i køen av arbeidstakere, du skal heller ikke ha så mye i lønn som en fagansatt. Så er det noe med det at vis du betaler ned gjelden sakte så vil du betale mye mer enn det som du har lånt. Renter påbeløper lånet ditt de stopper ikke når du begynner å betale. Jeg har hatt et år uten lån og stipend fordi jeg på daværend tidspunkt bodde hjemme. Da påbeløpte det renter på lånet mitt jeg fikk avdragfrihet det året så den har jeg brukt opp. Dessuten så forandrer arbeidsmarkedet seg og vis du har en høyerereutdanning som går over minst 5 år vis ikke mer så kan de jobbene som var menko på da være overfylte. Man kan jo ikke bare utdanne seg til noe man ikke intriser seg for da kommer jeg isåfall til å stryke i alle fag. Jeg har bredda utdanninge min alt jeg klare slik at jeg kan jobbe på veldig mange fagfelt inne områdene, pedagogikk, geografi, naturforvalning, naturbasert turisme og næring og landbruk og teater. Jeg kan altså jobbe i alt fra lave økonomiske jobber, som å drifte en minder bedrift samt etablering. All virksomhet innen naturforvaltning dvs rådgiver i stat, fylke og kommune. Turistgaid, barnehageasistent, naturfaglærer for å nævne noe. Så er det noe med at etterhvert som livet forsetter kommer det huslån og utgifter til forsikring i tilegg til alle andre utgifter. Du må ikke tro at jeg ikke har undersøkt rettigheter ogsåvidre. Jeg vet hvor mye et barn koster foreksempel? Hva jobber du som?

    SvarSlett
  5. Ja, jeg vet hvor mye et barn ''koster'', har nemmelig ett selv;)

    SvarSlett
  6. Jeg har nå mine formening om at utdanning er lurt. Jeg har aldri hørt noen som ikke sier at det er luert å ikke gå på skole. Det er en grunn til at vi har 10 års grunnskole i Norge.
    Hva skulle jeg utdannet meg til da som det kommer til å bli behov for? Arbeidsmarkedet forandrer seg hele tiden det som det trengs arbeide på nå er ikke sikkert at det kommer til å være behov for om noen år. Jeg har gjort selvstendige valg og ikke diltet etter alle andre i tilegg prøver jeg å få en utdaninningsammensetning som svært få har. Jeg pøver å ha et bett område å jobbe innefor. Hva mer skulle jeg gjort mener du?
    Jeg har snakket med flere studenter som har samme syn som meg. Noen har til å med regnet på det og funnet ut at vis de kjøpte seg hus ville det bli billigere. Jeg fant ut at man får ca 6000 kroner i stipend/lån per månte og vis du har husleie på 5000-6000 uten støm så kan du vle regne selv. I tilegg til dette kommer bøker og mat får du regnestykket til å gå opp i pluss det gjør ikke jeg skjønner du.

    SvarSlett
  7. Har aldri sagt at ikke utdanning er lurt jeg.
    Men skal du nå en gang ha denne utdanningen må du jo bare regne med og flytte og ta lån da, er jo ikke værre en det. Så da må du jo velge mellom og ta lån eller og ikke ha noen utdanning.
    Er ikke mye støtte du får her i Norge, men det må vi bare leve med.

    SvarSlett
  8. Det er forholdet mellom det du får fra lånekassen og leieprisen som jeg syens er sykt. Jeg har fult lån og stipend, men når pengen tar slutt er det ikke mer igjen.

    SvarSlett
  9. Vi må innse at vi har forskjellige syn her.

    SvarSlett
  10. Veit det, hadde selv lån og stipend som kun dekte husleie da jeg bodde der..Noen er veldig heldige med lån og stipend, det varierer veldig i hvor mye enkelte får..Jeg fikk vell nesten det minste som gikk an..

    SvarSlett