onsdag 23. november 2011

Kampen om oppmerksomheten!

I dagen samfunn har vi mer og mer av våre relasjoner på internett. Mange har en blogg, noen har Twitter og etterhvert har de fleste fristet seg ut på facbook også. Alle disse såklate sosiale mediene påvirker oss i vår hverdag. Hvor langt kommer du uten mailadresse i dages samfunn? ikke langt vil jeg tro.

Mail mordene post?
Iløpet av en dag kommer det inn på min mail ganske mange meldinger, disse kommer alt som varsler om ditt og datt, reklame for noe som de tror intriser meg, medlemskap jeg har i diversje butikker og foreninger, informasjon fra foreninger ol, noe kommer fra skolen og noen kommer fra venner eller familie eller rett å slett en påminnlese fra meg selv.
Når det gjeller alle disse mediene er det en form for informarsjonstømm som kan ta kneken på de fleste. Er man ikke vel oppegående i massemediene er man ikke morderne nok vil man fort bli hengen etter i den store verden som vi nå bare har noen tastetrykk unna. Hva er vettig bruk av media egentlig?
Vis du spørr forskjellige vil du selvfølgelig få forskjeliige svar. Noen jeg har diskutert med sier at "det ikke er mulig å få noe i postkassen lenger alt går over internett". "Mailen har jeg jo ikke tid til å sjekke." Man kan jo ikke sitte foran denne PC hele tiden å sjekke om det kommer noen mailer inn." Jeg forstår skepsisen, men spør du disse om de ikke har tid til å gå til postkassen sin for å sjekke posten sier de at det gjør de både en og to ganger om dagen for det er jo post der. Men jeg har full forståelse av at de faktisk ikke skjønner at postene de får nå ikke lenger kommer på papir, men på en dataskjerm som de selv kan bestemme om de vil skrive det ut eller lese det der og da. Det er jo klart at de som har vert vant til å gå i postkassen skal få lov til det, men det er noe med tidsbruken vi buker i vår hverdag. Nå tenke jeg at du skulle tenke over hva du bruker tiden din på? Bruker du mye av tiden din på nett, hvilke personer prioriter du?

Kampen om oppmerksomheten.
Selv om man idag kan se at det blir stadig fler steder som vi skal følge med synes det en trend at man ikke glemme de gamle mediene. Grunne til dette er trolig blant annet at det er et generasjonskifte, en annet grunn kan være at vi i dag både sitter på facbook og ser på tv samtidig. Dermed er men både på tv og på Internett samtidig og likevel være tilstede begge stedene samtidig. Men man kan jo tenke at ingenting får oppmerksomheten fult og helt.
Man kan jo si at de som ikke kommer fram på andre arenaer kommer seg fram i massemedia. En stille elev kan framheve seg i på facbook som si arena for sine mening. Eller man kan finne mening ytrende blogger. Vi har alltid forskjellige måter å ytre oss på i dagen samfunn. Men når hver enkelt sitter med sin PC hvordan skal vi da bygge relasjoner utenfor eller trenger vi å ha en verden utenfor nette, I dag her vi jo hel verden med oss i lommen samme hvor vi går og kan oppdater statusen min hvert sekund liksom. Som der sikkert skjønner er det både posestive og negative sider ved dette her.
Vi må huske på hverandre.
Selv om vi i dag kan få tak i hvor hvert enkelt individ er til en hver tid kan det hende at ikke vil være så tilgjengelig. Spørsmålet er da om du klar å kutte ut informasjonstrømmen som kastes mot deg til enhver tid. Må bare sjekke facbook og mailen selv om jeg sitter på en fjelltopp å kjenner at vinden stryker i ansiktet. I dagens samfunn blir vi tvunget til å delta på den teknologiske utviklingen og vis vi skal følge med på bølgen. Men hav føre dette egentlig med seg? Glemmer vi naboen? Glemmer vi venner? Glemmer vi familien? Glemmer vi medmenneskeligheten utenom media? Blir PC en god barnepike?
Jeg tror samme hvor mye massemedia vi omgir oss med må vi ikke glemme hverandre.
Ta godt vare på hverandre.

1 kommentar:

  1. Du maser alt for mye om kommentarer, jeg hadde jo tenkt å kommentere dette, jeg bare får ikke alltid gjort ting med en gang forståelig nok.

    Uansett, interessant innlegg, jeg føler meg litt truffet når det gjelder det med å sjekke internett mens jeg ser på tv eller gjør andre ting og merker at evnen min til å konsentrere meg om én enkelt ting har blitt litt svekket etter at jeg fikk internett inn i livet mitt. I tillegg er jeg litt for nettavhengig og ender opp med å sjekke Twitter på mobilen mens jeg sitter på t-banen av og til, i tillegg til at jeg får helt panikk hvis internett klikker. Og det jeg prioriterer mest på internett er Twitter, Facebook, mailen, bloggen min, Youtube og for tida Nanowrimo-forumet.

    Men jeg syns fortsatt den aller koseligste posten er den jeg får i postkassa som postkort, brev og pakker med bestilte ting. Og du har et godt poeng i at man må huske på hverandre.

    Fint innlegg, har ikke noe særlig mer å si til det nå, men om det dukker opp noe så kommenterer jeg kanskje igjen :)

    SvarSlett