søndag 24. juni 2012

Tradisjon rundt St. Hans feiringa.

Tror du på tusser og troll?
I mange år hundrer har det vært en tro på de såkaldte magiske nettene. I hvert år finnes det fire netter som etter folketroen har en magisk kraft. St. Hans natta er en av de. Denne natten kunne jomfruer drømme om sin tilkommende. Dette kunne de vis man la et magisk tall av urter under hodeputen om natta. Mest brukt er 7 eller 9, men også 3 eller 12 kan brukes. Denne natten ville man også være sanndrømt. Jeg legger hver eneste St. Hans natt har jeg lagt blomster under puten min. En gang hente noe rart, før jeg i det heletatt viste hvem vetkommende var drømte jeg om en gutt, så vist troen er sann er det han jeg skal gifte meg med. Merkelig og skummelt.
Tror dere at man kan drømme om den men skal gifte seg med før man har møtt vedkommende?

Barnebryllup.
Det er også vanlig med barnebryllup på st. aften. Der liksom gifte to unger seg. Denne tradisjon er særlig vanlig på vestlandet.

Bål tenning.
Den meste kjente tradisjon er likevel grilling og bål tenning. grunne til at man tenner bål er at man trodde heksene var løse,  dermed skulle man skremme bort både dem og annet trollpakk ved å tenne et bål. Hesene fløy til Bloksberg denne natten trodde man.

2 kommentarer:

  1. I do not realy understand this. It isn't a problem ;)
    I have some new things on my page :)
    See You!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. In Norway we have a practice where we celebrate the sun turns. It is the lightest night of the year. It's called st. Hans.

      Slett