onsdag 23. mars 2011

Gårsdagens prisutdeling

Hei igjen.
Her er alle prisvinner parrene samlet. Fra venstre på bildet kjøttpris vinnernen, prisvinnern for beste eksport og min familein som er prisvinner for beste avelsokse i Geno. Jeg er nummer to fra høyre.
Desverre er oksen våres dø og er dermed en ettertaktet okse som har blitt historisk med Genoe sin føreste auksjon på Oksesed. Oksen døde av blodforgifning, men har heligvis mange sønner og døtrer.
Inskriften på genostatuettern er: Geno sin avelsstatuett for 2010 tildeles Astrid og Torbjørn Elvestad for oksen 10441 Elvestad.
Det hele starte med at vi fikk en velkomsdrink som nok kunne været bedre jeg hovet opp i halsen, men smaken var ikke så aller verst.Så fikk vi en deilig forrett av som var en moset ørett av noe slag i noe som lignet en kråkebolle. Nydelig og jeg har aldri smakt noe så godt som jeg ikke på forhånd trode at jeg likte. På forhånd hadde jeg bestemet meg for å smake på alt selv om jeg ikke synes at det så godt ut og det gjorde jeg. Til hovedrett fikk vi trøffelparfymert biff med grønsakspose, en stekt tomat med krydder og en oppstilelt potet i en røvinsaus som jeg må inrømme smakte forferdelig. Selve biffen var god men ersten av talernen var det isauset av et eller anet jeg ikke likte muligens den ekslusive rødvinsausen. De kom som dere sikert forstår med talerknene til oss så jeg var etter dette vel mett før vi skulle ha deserten.
En stolt vinner av avelsstatuetten.
Så var det klart for prisutdelingen det var 3 forskjellig priser.
Den føret var for beste kjøttokse, den gikk til et par fra Sparbu. En veldig fin statuett, blomster og penger.
Den andre var for beste eksport den gikk til et par fra Jernen. Kunn penger og blomster.
Den tredje var for beste avelsokse i 2010, den gikk til min famile på Dover.Det var avelstatuett, blomster og penger.
Mamma, pappa, jeg og søstern min Berit ble kalt opp og jeg følte meg ikke helt konfortabel der ejg stod, men jeg gjorde så godt jeg kunne. Vi ble intejuet av ham som delt ut prisen med at vi måtte fortelel om oss selv og gården. Jeg måtte remse opp utdanninge min og etter det klappet alle, noe jeg synes ikke var nøvendig det er jo ikke så fantatisk. Jeg har jo bare gått på skole og lært masse intresange ting, det er jo alt.
Her er aveslattuetten i gang med feiring med konjak.
Etter prisutdelinge fikk vi bronis med varme skogsbære og en slags saus og det gjord en mett mage sulten igjen. Deilg mat og nydlig drikke. Til forteten var det en hvirvin som hette noe med merr og som ham som takket for maten menete kunne passe til hest. Til hoveretten var det rødvin, selv foretrakk jeg to flasker solo som var betalt av Geno. Digg! Så bar det ned i baren og det satt det en stakkar å gaula og late som ham gaule til tider. Ham var ikke noe god til å synge og sange var heller trasige. Det eneste det førte til var at alle måtte rope til hverandre. Jeg kom i snakke med masse intresange pesjoner og læret også en del denne kvelden. Supert. Mens jeg var sosial med noen i ute i gangen satt resten av familien inn i baren og prøvde å komunisere.

I tillegg til stauetten fikk vi en blomsterbukett. Den var prydet med insimineringsrør i mang forskjelig farver.
Vi var innom Moelv og så tok vi en tur til Valle som er en landbruskole på Lena. Der fikk vi omvisning på gården og det var egentelig ganske liket Klones. Det var en bra skole som desverre ble nedlagt. Jeg har været på Valle før så jeg var litt kjent og jeg kjent igjen byggene med engang jeg så dem. Så var det å dra til Moelv igjen for å hente Bestemor som har hatt øyeopprasjon i går.
Vi bestemet oss for å spise middag på Fryatunet og det var en fornuftig avgjørelse. På fryatunet har de fantatisk mat så vis noen vurderer det så vil jeg si, JA spis der skikkelig koslig sted med god mat. God servis og masse capser på veggen etter alle trailerskjåførene.

Her er avelstatuetten på plass i skapet samme med de andre premiene vi har fått. Tinge som står utenfor glassdørene er fra avelsoksen 10441. Fra venste avelsdiplomet og lysestaken som de fikk på utdelinge i fjor. så er det bronsjestatuetten og blomstrene som vi ikke i år. I tillgg til statuett fikk vi litt penger.
Alt i alt synes jeg det var en fin opplevelse og jeg har et mål jeg skal også prøve å få en slik statuett med mitt navn på og jeg har jo et godt utgangspunkt så det er jo bare å følge med.
Er det elelrs noe dere lure på er det bare å spørre.
Har dere som leser bloggen noen tips om hva dere vil vite mer om?
Jeg er åpen for utfordringer og innspille til bloggen min.
Hva synes dere om bloggen?

2 kommentarer:

  1. Veldig interessant innlegg og gratulerer igjen :) Jeg visste ikke en gang at det var priser når det gjelder jordbruk og sånt, men selvfølgelig er det jo det ;) Og du har en veldig sterk formidlingsevne som kommmer godt frem i for eksempel dette innlegget, i tillegg til at det var fine bilder. Så flott! Ha en fin dag <3

    SvarSlett