lørdag 3. september 2011

Min største opplevelse og noen drømmer

Det mange ting som man kan sette som sin største opplevelse. Det har alt si hvilke situasjon hvert enkelt menneske er opp i. Et smil på bussen kan være en stor opplevelse for en som føler seg ensom, å kunne gå igjen etter å vært lam over lenger tid er en stor opplevelse for den som har vært lam. Å se mennesker våkne til live igjen etter å ha ligget i koma er en stor opplevelse for de som er rundt Jeg har hatt et liv med masse opplevelser, på godt og vont, derfor synes jeg det er litt vanskelig å velge ut en stor opplevelse Mange små opplevelse kan til slutt bli en stor opplevelse men jeg har prøvd å skildre og gi eksempler på noen av mine her:

Det å få en lillesøster som 11 åring var en stor opplevelse som kommer preget meg resten av livet. Denne opplevelsen kommer høyt opp, for hun min eneste søsken. Dermed betyr hun veldig mye for meg. For meg er det vanskelig å finne ut hva som er min største opplevelsen, og mye av grunn til det er vel at jeg har den egenskapen at jeg kan glede meg over mine egen og andres prestasjoner. Det å kunne hjelpe andre å se glede i ansiktet på den person er en stor opplevelse. Men det er også en stor opplevelse kunne prestere noe du ikke vet om du turte tro at du klarte. En av dem var for et år siden da jeg klarte å rette mitt første lam, for så å få det frem live, rett foran en stolt pappa, jeg fikk masse skryt. En annen opplevelse var da Tom Hilde vant et hopprenn bare få tidel foran en Østerriker og gutten hadde tårer i øynene. Det var en stor opplevelse, som jeg tror at både jeg og Tom husker godt. En anen stor opplevelse var å se Johan Remen Evensen sette verdensrekord på hjemmebane i Vikersund, og se gleden til både hans kone, ham selv og lag kompisene Som dere skjønner er det vanskelig å dra ut hva som er min største opplevelse Det å få en kjæreste for første gang var en spende og stor opplevelse for meg. Det å se engasjementet etter terrorangrepet 22 juli og få oppleve rosehavet foran domkirken var en stor og rørende opplevelse. Det er også en stor opplevelse og høre jubelen i forskjellige hoppbakkene, som det berømte Kollenbrølet. For ikke å snakke om da 5000 mennesker sang ja vi elsker på Universitetsplassen i Oslo under ski VM. Se gleden og engasjementet til utøverne både i sporet, i hoppbakken og på Universitetsplassen, ikke minst se deres reaksjonen på folkmengden som da snøfnuggene dalte ned under den Østerrikske nasjonalsangen og Tom Hilde så opp mot dem som der ser på dette bildet.

Bildet av Tom Hilde under VM der ham ser opp på himlen med fult av snøfnugg

Som jeg skriver først i innlegger er det vanskelig å plukke ut en spesielt opplevelse. Livet er sammensatt av mange opplevelser, men vis jeg er nødt til å plukke ut en opplevelse som jeg tenker på ofte må det være denne: I 2008 vant jeg reies med hoppbussen fra VG huset i Oslo til Lysgårdsbakken på Lillehammer. Det var en tur oppover til Lillehammer jeg sent vil glemme og et fanatisk hopprenn Men det mest fanatiske skjedde etter hopprennet. Da fikk vi møte hopperen Tom Hilde. Jeg er en veldig stort Tom Hilde fans og det var noe av det morsomst jeg har opplevd. Jeg har laget en egen drakt som jeg bruker på hopprenn. Jeg stod bare å hoppet opp og ned da ham kom og han klarte faktisk å å sette meg ut av spill en liten stund. Jeg hadde aldri trodd at jeg hadde turt å ta rundt et menneske jeg ikke kjente, men jeg turte. Det var en opplevelse jeg ikke vil ha vært for uten. Etter dette turte jeg også mer sammen med medmenneskene min og jeg her blitt tatt godt i mot. Tom Hilde har også utalet at vis man arbeider hard nok og legger nok arbeide vil man nå målene sine det er en visjon jeg har begynt å leve etter og som har gitt meg masse opplevelser som jeg tar med meg i livet.

Kort sagt en stor opplevelse er noe man selv definer og som ingen andre kan definer for deg. Det å se andres glede og lage det til sin glede tror jeg gjør at livet blir litt enklere enkelte ganger. Det hele innlegge handler om er jo nettopp det å se at den største gleden vi har i livet er nettopp livet i seg selv. De mestringen som vi har i livet om det er å komme igjennom motgangen eller det er å gjøre noe man aldri hadde trodd man skulle klare. Men også å se andre mester ting de ikke trodde gikk an, og se gleden i andre menneskers ansikt kan også være stort. Den største opplevelsen man har i livet er samlingen av alle de små og store opplevelsene som man finner på veien. Jeg tror at jeg til nå bare har opplevd en brøkdel av lives små og store opplevelser og mange her ikke engang vært nemt med et ord her, det er ikke fordi de ikke er noe vert det er fordi at de rett å slett ikke fikk plass denne gangen heller. Men kanskje får de plass neste gang, livet er fult av opplevelser som vi må ta vare på både på godt og vont.

Litt drømmer:

Grunne til at jeg skriver dette innlegget er jo en konkurransen du ser over. Da jeg laster konkurransen så jeg fro meg at en av min største opplevelse blir oppfylt nemlig å få lov til å fly helikopter Det har alltid vært en stor drøm siden jeg var 4 år. En stud drømte jeg om å bli helikopterpilot, men det er noe jeg ga opp og gikk en annen vei. Det å reise til New York er og en stor drøm siden jeg aldri har vært i USA og jeg tror det ville vært en stor opplevelse bare å komme til USA.

Jeg her også en stor drøm om å bli millionær og kunne få lov til å å reise rundt i verdenscupen med hoppgutta.

2 kommentarer:

  1. Veldig fint innlegg, interessant tema og jeg er med på den musikalen selv, hadde vært dritkult om en av oss to vant :)

    Jeg tror mine fem største drømmer i verden for øyeblikket er a) gi ut bok b) se musikal på Broadway, c) få en jobb og et større sosialt nettverk siden det å sitte for seg selv uten å gjøre noe er ganske kjedelig, d) møte en av yndlingsforfatterne mine og e) at det snart blir november siden jeg gleder meg sånn til Nanowrimo

    SvarSlett
  2. Jeg håper at jeg får stor skår på denne konkurranse. Men jeg synes det var vanskelig å definer min største opplevelse. Jeg synes at livet generelt er en stor opplevelse.

    SvarSlett