søndag 4. september 2011

Millionær drømmen


Det er mange som går rundt med en drøm om å bli millionær i maven. Jeg er nok ingen unntak, men jeg er jo bare en fattig student som ikke engang lever inn lottokupongen vis det ikke er snakk om meget store summer. Jeg er faktisk ikke så optimistisk at jeg tror jeg vinner. Nei jeg må nok jobbe meg opp de penge jeg vil ha og håpe på at det kommer noen millioner dallene ned fra himmelen vis jeg er skikkelig snill.
Men for for en tid tilbake leverte jeg inn en tippelapp i håp om at jeg skulle vinne, noen jeg ikke gjorde. Men ved å leve inn en slik kupong så følte jeg også at jeg måtte tenke gjennom hva jeg skulle bruke pengen min til. Skulle jeg være fornuftig eller skulle jeg sløse bort alt på tull. Jeg er veldig glad i skihopping og fant fort ut at jeg hadde lyst til å oppleve noe for pengene. Hva med å ta en tur rund i verden og følge verdenscupen, det hadde vært en opplevelse. Jeg tenkte vis jeg satte av 2-4 millioner på det måtte det vel være nok. Jeg fant ut at jeg måtte sette fri hele perioden fra rundt 25 november til i begynnelsen av April på dette. Det hadde vært digg! Jeg måtte også være litt fornuftig så jeg måtte selvfølgelig betalt ned gjelden jeg har i studielån. Greit å få gjort det også. Så måtte jeg jo sette av en del til et supert bryllup der jeg har råd til å be inn alle jeg har lyst til å be inn og få oppfylt mitt høyest ønske. Jeg tror at 2 millioner passer her. Det er ikke noe billigsalg.
Så må man jo få tak i et hus, da ville jeg hatt et med utleiemuligheter på Lillehammer. For å hjelpe studenter i bolignød jeg vet jo selv hvor vanskelig det er å finne bolig som student. Da går det fort penger, skal vi sette av ca 6 millioner på det. Og så må man jo sette av litt til vedlikehold på 2 millioner. Ferie til mine foreldre, meg/mine og min lillesøster, 1/2 million. Oppdatering av fjøset, 4 millioner. Gid bort 1 million til Norsk hoppsport, 1/2 million til jenter og 1/2 million til gutta. Spleise på bryllup til søskenbarnet mitt 1 million. Så kunne vi jo gi 1 million til min lillesøster. Da har vi omtrent brukt 20 millioner.
Så jeg må jeg ha en stor pott for å kunne få til alt jeg ønske meg.
Likevel er det jeg ønske meg mest i hele verden ikke nevnt her for det kan jo ikke kjøpes for penger. Vis jeg hadde blitt millionær hadde jeg kunne glede andre og meg selv på det økonomiske planet, men penger er ikke alt i verden.

Så har jeg jo en liste over ting som jeg må vurdere om jeg kan få til vis jeg ble millionær:
- Hoppbakke og innkjøp av hopputstyr, 3 million
- Bibliotek til Karoline, 1 million.
- Hjelpe mine venner økonomisk.
Noen som har noen forslag.

Så en utfordring til dere som leser dette:
Hva ville du brukt 32 millioner på?

3 kommentarer:

  1. Å, bibliotek til meg, du er snill :)

    Hva jeg ville brukt 32 millioner til?
    Vel egentlig syns jeg 32 millioner høres ut som en alt for stor og uoversiktlig sum så jeg håper heller at jeg, om jeg hadde vunnet noe, hadde vunnet rundt 2 millioner. Det hadde i grunnen vært nok. Og det jeg ville brukt de pengene på er

    1) Studielån
    2) Brukt 6000 på shopping og musikalbesøk
    3) Satt resten i banken

    Etter hvert ville jeg sikkert tatt ut penger til å handle inn julegaver og jeg ville sikkert gitt deg litt penger til hoppbilletter om du ønska det og muligens brukt noe penger på en tur til London og Gøteborg kanskje, men det ville jeg tatt alt ettersom :)

    SvarSlett
  2. Jeg tror jeg ville brukt 32 milloner til:

    - Bil (får snart føferkort :) men har vel egenlitg ikke bruk for bil nå siden jeg kommer til å bli student men,men kjekt å ha)
    - Jeg ville reist og sett på den tysk-østerriske hoppuka
    - Besøkt brødrene mine i Østerrike og Bergen
    - Gitt et par millioner til skolekorpset jeg spiller i og kanskje også til NMF
    - Julegaver!!
    - Jeg ville vudert å gå et år på Toneheim folkehøyskole
    - Funnet en veldeig organisasjon som er til å stole på og som jobber med noe jeg vil støtte og gitt penger til dem
    - Kanskje ville jeg prøve å få beholt huset jeg bor i nå (flytter sansynligvis til neste år og da blir pappa igjen i et stot hus alene :( Jeg har jo vokst opp her og det betyr litt)
    - Så ville jeg spart penger om det er noe igjen. Til studier, bolig, bil om jeg ikke tar den nå :P Og eventuelt andre ting som skulle komme opp

    Føler det ble ganske egoistisk, men de julegavene kan være mye rart ;)

    SvarSlett
  3. Karoline: Så fint at du vill gi meg billetter til hopprenn vis du hadde vunnet messe penger.

    Anonym: Du er ikke egoistisk, du ville jo gitt bort noen av pengene. Det er jo ikke egoistisk det. Synes du hadde noen fornuftige valg jeg.

    SvarSlett