søndag 8. mai 2011

Et for baktriefritt samfunn



Hei det er lenge siden jeg har blogget nå. Det er en masse grunner til det blant annet at jeg synes at det forugående innlegge var til ettertanke og at flest mule skulle lese det som første innlegg på siden min.


Men i dag tenkte jeg at jeg skulle ta for meg noe som alle på en eller annen måte er litt opptatt av nemlig bakterier. I denne artikkelen her skrives det om hjemmets mange farer når det gjeler batterier http://style.no.msn.com/tara/galleri.aspx?cp-documentid=157305609&page=1. Både E-kolibakterier og andre lumske bakterier lure rundt i alle kroker. Badet er et supert miljø for bakterie og man an rett å slett se det gror av dem vi man er obs og ikke har vasket på en stund. Mange av tingen som stod på denne listen viste jeg faktisk, men har med viten og vilje latt være og unnlatt det. viste du for eksempel at den maskinen som du mest sannsynlig sitter på nå er en av de som samle mest bakterier, ja faktisk ennå mer enn toalettet. Skremmende ikke sant, men hva skal vi gjøre da sal vi desinfisere alt vi har i hele huset? Har vi i dag tid til det? Blir man egentlig syk av å ha bakterier rundt seg eller er det bare noe som noen vil ha oss til å tro. Jeg tenker det at sykehus og legekontor må førere med bakterier, man ser jo at det er desinfiserende vesker over alt på disse stedene, men hva i alle dager gjør du på disse stedene vis du ikke er syk selv eller skal besøke noen som er syke. Ja jeg vet at de mest alvorlige syke ligger på isolat både fordi de ikke tåler batterier og an dø av dem, men også fordi at de ikke skal smitte ander med sine bakterier.


Jeg er oppvokst på gård og har siden jeg var liten gått i det miljøet. I fjøset er det er veldig spesielt miljø og faktisk kan du få Kols av å jobbe i fjøs. Hjelpes meg tenker jeg hvor i samfunnet kan man ikke få skal de lumsk sykdommene nå da. Ingen steder mener jeg. I dag bor stadig flere og fler av oss i byer og tetter bebygde strøk Her florer det med bakterier tenk bar på alle de menneskene som du møter hver eneste dag. Ta du deg en liten tur på hvilken som helt t-bane i Oslo sånn i 4-5 tiden om aftenen får du se hvor mange batterier som legges igjen i en t-bane vogn hver dag.


I Norge har vi verden reneste og beste mat, vi fokuser på kvalitet fremfor kvantitet Mye av det jordbruket som drives i Norge i dag drives i små enheter der vi til en hver tid an ha oversikt over bakterie mangfoldet som er i bestandet av dyr. Likevel er det forhandlinger om hvor mye en bonde bør tjene i disse dager. Faktisk ligger en bonde under vanlig inntekt til industriarbeider så mye at det er hårreisende å tenke på at bonden faktisk produser det viktigste vi trenger nemlig maten. Tallen har jeg ikke i hodet, men jeg vet at det er skremmene og grunn tila at mange ikke velger yrket som vi absolutt trenger her i Norge.


Men over til bakteriene igjen, viste du at folk som har et stort lag av møkk utenpå seg faktisk er mer motstandsdyktige mot bakterier enn de som ikke har det. Lars Monsen vaker seg ikke grunnet både det at ham da ikke fryser og grunnet at ham med det holder seg mer frisk i å med at baktreine trenger tid på å trenge inn. Man kan også se på mennesker som ikke kan ta vare på seg slev og ikke har vasket seg på lang tid kommer inn på en omsorgs institusjon og blir rengjort faktisk dør av det vis det blir gjort for brått. Men hvorfor dør ikke mennesker som spiser maten vis kaster i søpla? Jo det har nemlig satt opp et immunforsvar som kan skremme live av de fleste. De tåler mat som er råtten har masser av bakterier osv. Jeg tror det at vis vi til en hver tid er for nøye med at vi ikke får på oss bakterier så må vi slite med sykdommer som vi ellers ikke ville ha fått, vi blir rett å slett syke av at vi er for renslige. Som de fleste vet blir melken kokt og sentrifugert (pasteurisert og homogenisert) før den slipes ut i butikkene. Jeg har i alle år drukket melk rett fra tanken, altså melk som ikke er behandlet Jeg har altså vent meg til den melken helt fra jeg var liten, men i de siste åren har jeg også begynt å drikke mel som kommer rett fra spenen til kua og som jeg slev melker i en kopp. melken som du drikker fra kartongen sendes gjennom et fileter før den sendes på tanken, men melken som jeg melker i min egen kopp sendes ikke gjennom et slik filer og dermed kan det både bli med uhumskheter i melken jeg drikker. Etter det jeg vet skal jeg altså bli syk av det, men det er akkurat det jeg ikke blir. des mer melk jag drikker på denne måten des skjelner er jeg syk. har det en sammenheng. Jeg mener det. Jeg troe det at mitt immunforsvar har funnet ut at her er det bare å jobbe for vi blir til en hver tid bombardert med forskjellige stoffer som vi må bekjempe. Dermed kommer aldri mitt immunsystem på latsiden og er i stand til å takle nye utfordring Men det kan også bli for aktivt og jeg sliter med pollenallergi noe som jeg hiten til har klart å løse med å ta mine forhåndsregel og pollensprøyte. Jeg sier ikke dermed at man skal bombarder seg med batterier, men kanskje utsette seg for noen slik at man kanskje på sikt får en betre helse.


Spørmålet til dere blir i denne omgangen:


Lever vi i et for sterilt samfunn der vi rett å slett ikke tåler nye bakterier?


Bør vi utsette oss for bakterier av en mindre farlig sort for å kunne får en betre immunforsvar på sikt?

1 kommentar:

  1. Hehe, kult innlegg ;) Jeg synes at vi ikke trenger å være så redde for alt som er. Vi er så hysteriske for alt. Når svineinfluensa var, var det nesten ingen som ble syke, men hysteriske skal vi være. Og blir vi syke av noen bakterier, så blir vi jo friske igjen også :)

    Men jeg har også et spm til deg ;)
    Jeg har lest bloggen din mye i det siste og synes den er kjempe bra :D
    For det første så skriver du utrolig bra :)
    Og for det andre så DIGGER jeg Tom Hilde. Han er bare så fantastisk kjekk :D

    Mitt spørsmål er så enkelt som:
    "Hvor gammel er du?" :D

    SvarSlett