mandag 9. mai 2011

Status sauelemming






Hei nå er det snart å vi kan telle på en hånd hvor mange søyer som er igjen til å lemme, men likevel er det ikke helt lemming fri før rundt 17 mai. Jeg har igjen i søye som heter 7019 og hun er ganske sen. Til nå har vi 3 firlinger, rundt 30 trillinger og en del tvillinger både biologiske og adopterte og få enkelt lam. Jeg har lært å vende å snu på lam inne i moren, nå som pappa endelig har latt meg slippe til etter at ham måtte gi opp en søye som ble for trang for ham mens jeg kom inni. Fattern er den flinkeste sauebonden jeg vet om, han er ryktespurt over hel bygda når det er lemming-vansker ringer vi ham, og etter på vis vi ikke får det til da kan vi ringe dyrlegen. Pappa er en god læremester siden ham er så flink, dermed har jeg mye og lev opp til når det gjeller pappa. Det beste jeg vet er når ham blir stolt av meg, det er noe jeg håper jeg at kan komme til å klare å gjør også i fremtiden. Men da må jeg jamme henge i sælen for her får du ikke skryt mindre du jobber så svetten siver, for akkurat skryt det er pappa grådig på. For å si det enkelt alt det ham klare å gjøre betre enn deg får du ikke skryt for, alt som ham ikke har peiling på, men som du takler får du ikke skryt for, men vis du klare å prester betre enn ham i noe som ham er god i uten å trene, da får du skryt etter en to-tre dager, etter nøye vurdering. Mislykkes du får du kjeft og sure miner. Retter sagt med pappa må du slåss for å få skryt. Du får kun gjøre ting ham er god på vis du før du har prøvd klare å gjøre den tinge perfekt, noe som skurre ja. Det vil si du må enten lure deg til det eller rett å slett mase deg til det(påpeke pappa sine feil). En anen mulighet er å spørre mamma, slik at hun spør pappa for hun har innlagt et ekstra gen for takling av familien. Må jo ha det for å kunne leve sammen med oss.






Elles så har jeg fått ansvaret for foringen på kvelden etter en seriøs diskusjon med fattern der også, og noen nattevakter. Så nå gleder jeg meg til å se alle de fine friske lammene sprett rund og glede meg over de liv som er født her på gåren. Se også bilden i inlegget nedenfor.




I den siste uken har jeg også hatt hjemmeeksamen og den avsluttes på mandag klokken 14. Skriver mer om den senere.



Men nå kjære lesere har jeg en utforing til dere: Jeg har fortalt en del om meg selv gjennom denne bloggen, men hvor gammel er jeg?



Jeg vet at noen av min lesere vet det, men det er ikke alle så sett i gang å tipp.

6 kommentarer:

  1. Kan e "tippe" å? :D

    SvarSlett
  2. Hmm... Ja, det var det da :) Jeg tipper 13 kanskje... :)

    SvarSlett
  3. Mens sauelemming ikke er et tema som engasjerer meg i særlig stor grad syns jeg dette innlegget inneholder fine bilder av deg og at du forteller om det på en interessant måte. Og jeg veit jo hvor gammel du er, men hadde jeg ikke visst det ville jeg nok tippet på rundt 21 år tror jeg :)

    SvarSlett
  4. Ja Karoline du vet hvor gammel jeg er kult at du krev det du ville trodd vist du ikke viste det da. takk for kometaren.

    SvarSlett