søndag 15. januar 2012

Hoppmaraton = en toppes dag!

Klar for hoppmaraton!
Dagen begynte med at jeg spiste frokost før jeg benket meg foran TVen med fjernkontrollene i hendene, klar for hoppmaraton! Dagen program var som følgende: 10.45, hopp i Kulm på NRK 2. 14.00, hopp i Kulm på NRK2 og 16.25, hopp i Val di Fiemme på NRK 2


Gutta først ut.
Siden hopprennet for gutta i går mildt sagt snødde og blåste bort noe som ført til at rennet ble avlyst fant juryen ut at de skulle ta to renn i dag. Det ble optimal forholde for gutten i dagens første konkurransen. I første omgang var det meningen at det skulle arrangere to omganger, men siden det er viktigst at man får en omgang fant de ut at det skulle bare ha en omgang siden det sener på dagen skulle være et renn til ble det bare enn omgang. Det så lenge ut som at det skulle bli Norsk knall-skues. vi hadde lange topp to og etter at Bardal hadde hoppe ble det 3 dobbelt Norsk. Men etterhvert i rennet ble de norske splittet. Dermed ble plasseringen slik:  Anders Bardal på 3 plass, Vegar Haukoe Sklett på en 5 plass, Rune Velta på en 8 plass, Johan Remen Evensen på en 9 plass, Kennhet Gangnes på en 23 plass, Bjørn Einar Romølen på en 27 plass og Atle Pedersne Rønsen på en 29 plass. Mellom vår beste og vår dårligst ble det 25 meter.     


Snøhule bygging.
Etter rennet til gutten ble det omtrent 1 1/2 timer til neste renn, dermed tok jeg en tur ut i snøhulen min som raste i går. Der gravde jeg en snøhule med plantinger og en kuldegrop. Jeg fikk ikke tatt noen bilder av dette ennå, men jeg love at de kommer etterhvert. Jeg synes at det å grave snøhule er en fin aktivitet. Jeg tenker slik at vis man går seg borte i fjellet så må man kunne å grave en skikkelig snøhule. Særlig vis man må overnatte er det viktig å ha riktig konstruksjon på den slik at man overlever til noen finner en eller man har muligheten til å komme seg tilbake på eget vis. Å grave snøhule på riktig vis er ikke bare bare man må vit hvordan man skal grave for å spare på kreftene og få en behagelig snøhule. Ha laget en liten tegning her:
Man må lage en kuldegrop slik at kulden legger seg der i stedet for der de skal oppholde deg. Det vil si at man graver en grop for kulden synker slik at varmen som går opp kommer inne i snøhulen der du oppholder deg. 


Nytt hopprenn for gutta.
Klokken 14 var det klart for et nytt hopprenn. Denne gangen var det duket for to omganger, å siden de Norske hadde gjort det så bra tidligere på dagen forventer vi et toppes hopprenn. Johan Remen Evensen kliner til å hopper 206 meter. Dette gir forhåpninger om en billett til VM i Vikersund. Også denne gangen har vi mange av de Norske opp i toppen. Anders Bardal og Johan Remen Evensen ligger på henholdsvis 3 og 4 plass etter første omgang. så begynte ander omgang og Ander Bardal kliner til å hopper et supert hopp og går dermed inn i ledelsen. Når Daiki Ito som lå på andre plass etter første omgang mislykkes står bare Gregor Schlierenzauer står igjen på toppen av bakken. Dermed begynner dramatikken. Først begynner de å sette inne sikres-nåler i dressen til den Østerrike hopperen. Men når ikke det hjelper så begynner de å tape dressen med gaffa tape. Med denne løsningen setter hopperen utfor og midt i svevet revner den provisorisk løsningen slik at dressen åpner seg. Denne løsningen fører til at Gregor Schlierenzauer blir disket. og dermed føre et til at Anders Bardal vinner rennet.  Resten av de Norske kom på følgende plasseringer: Rune Velta kom på 11 plass, Johan Remen Evensen kom på 12 plass, Vegar Haukoe Sklett kom på 15 plass, Kennet Gangnes kom på en 21 plass, Atle Pedersen Rønsen kom på 25 plass og Bjørn Einar Romølen kom på en 37 plass. 
Må bare gratuler Anders Bardal med seieren, se også hjemmesiden hans her


Her er grunne til at Østerrike ble disket fra dagens renn.


Rett på jenterennet.
Da rennet for gutta var over så var det rett på jenterennet. Jentene hoppet i Val di Fiemme under stålene forhold. Jentene hadde også et renn i går der Anette Sagen var vår beste på en 3 plass. Dermed hadde vi vel forhåpninger om at det skulle gå like bra eller bedre i dagens renn. Jente har denne sesongen sin første verdenscup, det er dermed veldig spennende å følge med på også damesiden av hoppsporten synes jeg. Rennet ble gjennomført med stil og jeg synes at alle som ikke har gitt jentehopping en sjanse bør gjøre det for de er minst like flinke som gutta.
Oppsummering.
Alt i alt har dette blitt en super helg med masse hopping. Tross i en litt skuffende går-dag, da skiflyvningen ble avlyst kunne man jo bare benke seg å se på jentene hoppe. I dag kunne man kose seg med to skiflyvning renn og et fanatisk jenterenn. Kan livet blir stort bedre hoppmesse sett. For meg har hele dagen vært fylt med hopping fra begynnelse til slutt. Dette har vært en fantastisk dag. I morgen begynner en ny uke med nye muligheter. Så får vi se hva uke bringer, kanskje kommer det fler tog på tvers. Men når man har nådd bunn så går det bare en vei og det er oppover. Så nå har jeg bestemt at livet mitt skal gå oppover. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å rett opp i dette. Jeg har klart det før så da kommer jeg vel videre denne gangen også. som Tom har lært meg "Vis man legger ned nok arbeide, når men de målene man setter seg" Jeg har tenkt å nå mine mål og jeg skal legge ned nok arbeide til å nå dem.
Vil du se hva som skjer, da er det bare å følge med.
Vi snakkes.

2 kommentarer:

  1. Fin snøhule og bra at du hadde masse hopp på tv å kose deg med i dag =D

    Håper uka som starter i morgen blir fantastisk for deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er en toppes dag! Slike søndager vil jeg ha mer av og i morgen skal jeg grave mer snøhule.(jeg vet det er barnslig, men jeg gjør det for å lære)
      Takk for kommentaren Karoline.

      Slett